Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de antwoorden op meest gestelde vragen over Forum.

Als ik mijn vraag niet hierbij zie staan. Wat doe ik dan?
Vul hiernaast je vraag of vragen in. Wij geven je dan zo spoedig mogelijk antwoord. Mocht je direct antwoord op je vragen willen hebben neem dan contact op met de verhuurmakelaar.

Algemeen

Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?

Controleer of je voldoet aan de inkomensrichtlijnen. Zo ja, vul online het inschrijfformulier volledig in en upload daar de gevraagde documenten. Druk op verzenden en je inschrijving is afgerond. Je verneemt via de verhuurmakelaar of je een woning toegewezen hebt gekregen en krijgt digitaal het huurcontract ter ondertekening aangeboden. Wanneer het huurcontract is ondertekend kun je starten met de voorbereidingen op de verhuizing!

Wat zijn de inkomensrichtlijnen om te huren?

Om een woning te huren gelden de volgende richtlijnen voor het inkomen:

  • Minimaal bruto maandinkomen van 3,25-3,5 x de maandhuurprijs, inclusief (indien van toepassing) de huurprijs van de parkeerplaats per maand. Bij twee inkomens telt het tweede inkomen voor 100% mee.
  • Gepensioneerden: minimaal bruto maandinkomen van 3,5 x de huurprijs per maand.
  • Zzp-er, zelfstandig ondernemer of DGA: bel de makelaar voor een antwoord op maat.

 

Kan ik huurtoeslag ontvangen?

De appartementen van Forum vallen in de vrije sector. Het is niet mogelijk om huurtoeslag aan te vragen. Enkel voor sociale huurwoningen met een maximale huurprijs van € 720,42 (prijspeil 2019) kan je huurtoeslag aanvragen.

Telt een uitkering mee als inkomen en wordt deze meegenomen in de berekening?

Een uitkering wordt, wanneer dit het 2e inkomen betreft, meegenomen in de berekening.

Door hoeveel mensen mag het appartement bewoond worden?

Bij de toetsing wordt rekening gehouden met het hoofdinkomen en in geval van een partner wordt het 2e inkomen voor 100% meegenomen. Na de verhuizing moet(en) de bewoner(s) zich inschrijven bij de Gemeentelijke Basis Administratie.

Wat is de minimale huurtermijn?

Je huurt voor minimaal 1 jaar. Daarna is de huurovereenkomst te beëindigen per de eerste van de volgende maand + 1 maand. Een voorbeeld: je geeft op 19 april aan dat je de huur wilt opzeggen, dan beëindigt de huurovereenkomst op 1 juni.

Wanneer zijn de appartementen klaar en zou ik kunnen verhuizen?

Volgens de huidige planning worden de appartementen maart/april 2020 opgeleverd. Let op! Dit is een prognose. Dit kan door bijvoorbeeld weersomstandigheden of een aanpassing of vertraging in de bouwwerkzaamheden worden bijgesteld. Over de definitieve datum informeren wij je.

Zijn er naast de huurprijs nog servicekosten?

Ja, de servicekosten bedragen € 75 per maand. De servicekosten zijn voor de kosten van elektriciteit ten behoeve van de algemene ruimtes, onderhoud van algemene installaties, onderhoud liften, schoonmaakkosten, water, telefoonkosten lift, glasverzekering.

Hoe kan ik parkeren in Forum?

Er zijn 78 parkeerplaatsen beschikbaar voor de huurders van Forum in de parkeergarage van de nabijgelegen Albert Heijn. De huur van een parkeerplaats is maximaal € 127 per maand, excl. servicekosten. Deze huurprijs is inclusief een korting, welke tien jaar van toepassing is (vraag de verhuurmakelaar naar de voorwaarden). Heb jij interesse in een parkeerplaats? Dan kun je dit aangeven via het online inschrijfsysteem Woningdossier.

Wat is +James?

+James is een uniek serviceconcept, exclusief voor bewoners van FORUM. Een vast team, vertrouwde gezichten, bijna de hele week aanwezig! Verwacht je familie, maar zelf nog niet thuis? +James laat ze vast bij je binnen. Heb je een reparatieverzoek of vraag over het gebouw, dan gaat +James het voor je oplossen. Natuurlijk staat +James ook elke dag klaar voor een praatje, het bellen van een taxi, of om de plantjes water te geven als je op vakantie bent.

Huren is slim en luxe! Waarom?

Je weet als huurder waar je aan toe bent. Geen onverwachte lasten, geen financiële risico’s, geen waardevermindering. En het groot onderhoud? Daar heb je geen omkijken naar. Ook reparaties worden voor je geregeld.

Welke documenten moet ik met het inschrijfformulier meesturen?

Loondienst:

  • Kopie geldig legitimatiebewijs van aanvrager en eventuele overige aanvrager
  • Verklaring verhuurder/beheerder/eigenaar/hypotheekhouder van huidige woning met bevestiging van goed betalingsgedrag. Indien inwonend dan graag een uittreksel uit het bevolkingsregister.
  • Werkgeversverklaring(en)
  • Gewaarmerkte kopie arbeidsverleden en loongegevens van het UWV. Klik hier om te zien hoe je dit document kunt opvragen: Handleiding UWV formulier aanvragen DigiD. Houdt er rekening mee dat je dit document alleen kunt aanvragen met je DigiD.
  • Jaaropgave afgelopen jaar
  • In geval van een uitkering: bewijs van toekenning uitkering
  • In geval van scheiding: echtscheidingsconvenant
  • Uittreksel uit het bevolkingsregister

Voor zzp –er, zelfstandig ondernemers, directeur/aandeelhouders bovendien:

  • Recente accountantsverklaring met balans en winst/verliesrekening over het afgelopen 2 jaar
  • Een inschatting, door een accountant opgesteld, van het verwachte resultaat van het komende boekjaar
  • Recent uittreksel Kamer van Koophandel
  • Bankgarantie van minimaal 3 maanden
  • Verklaring IB60

Voor gepensioneerden:

In plaats van een werkgeversverklaring en salarisstrook kan worden volstaan met kopieën van de jaaropgaven van het afgelopen jaar.

Is het mogelijk om een nieuwe vloer via +James te regelen?

Wat +James nog extra voor je kan betekenen is het regelen van de vloer in jouw nieuwe woning. In samenwerking met de aanbieder Wijnands Koornstra wordt jouw vloer geleverd en gelegd! Je hoeft alleen de vloer uit te kiezen en de rest wordt voor je geregeld. De vloeren zijn hoogwaardig van kwaliteit, uitzonderlijk duurzaam en bijzonder scherp in prijs. Via MVGM kun je de prijzen en voorbeelden van de vloeren opvragen:

MVGM
t: 088 432 4080
e: nieuwbouw.rotterdam@mvgm.nl

Mogen ouders garant staan als er niet kan worden voldaan aan de inkomensrichtlijnen?

Ja, ouders mogen bij FORUM garant staan indien de huurder minimaal voor 85% aan de inkomensnorm voldoet. Wanneer ouders garant staan, vragen wij werkgeversverklaringen van de ouders, zodat wij kunnen zien wat het inkomen is van de ouders (garantstellers), dit tezamen met een kopie ID .

Opleveringsniveau

Kan ik zelf een keuken en/of een badkamer uitkiezen?

Nee, de appartementen worden voorzien van een luxe Keller keuken met Siemens inbouwapparatuur en een moderne badkamer.  De keuken- en badkameropstelling zie je in de plattegronden van de brochure.

Mag er een laminaatvloer gelegd worden?

Laminaat is toegestaan, mits er een juiste ondervloer wordt toegepast.

Heb ik ook een buitenberging?

Iedere woning heeft een eigen berging op de derde verdieping waar je je fiets en/of scooter kunt plaatsen. In de berging zit standaard een lichtpunt (42 volt)

Hoe zijn de wanden en plafonds afgewerkt?

De wanden in de woonkamer, hal, slaapkamers, zijn afgewerkt met vinylbehang in een neutrale kleur. De plafonds worden gladgestuct. De wand in het toilet boven de tegels is voorzien van spuitwerk.

Let op: De ruwe betonwanden in de keuken/badkamer en de betonnen kolommen worden niet bewerkt en mogen ook niet door de huurder bewerkt worden.

Wat voor keuken zit er in het appartement?

In elk appartement zit een moderne keuken van het merk Keller. De opstelling staat weergegeven op de plattegronden. De kasten zijn wit, het aanrechtblad is zwart composiet. De inbouwapparatuur is van Siemens en bestaat uit een inductiekookplaat, afzuigkap, vaatwasser, koel-/vriescombinatie en een combimagnetron.

Hoe is de badkamer ingericht en afgewerkt?

De indeling van de badkamer staat weergegeven in de plattegronden van de brochure. De badkamer is voorzien van een inloopdouche en/of ligbad, handdoekenradiator en een grote wastafel. Boven de wastafel hangt een spiegel. De tegels op de vloer zijn antraciet van kleur, de tegels op de wand zijn hoogglans wit.

Hoe is het separate toilet afgewerkt?

Er is een hangend wandcloset en fonteintje met toiletkraan en toiletrolhouder. De vloertegels zijn antraciet van kleur en de wandtegels hoogglans wit.

Hoe is de verwarming geregeld?

De woningen zijn voorzien van radiatoren i.c.m. stadsverwarming. Er hangt een handdoekenradiator in de badkamer.

Is er een afzuigsysteem in de woning geplaatst?

Elk appartement wordt voorzien van mechanische ventilatie. In de keuken en in de badkamer zit een bedieningsschakelaar.

Is het schilderen van de wanden toegestaan?

De wanden (met uitzondering van de ruwe wand in de keuken) zijn voorzien van neutraal behang. Je mag de wanden (met uitzondering van de ruwe wanden en kolommen!) van de woning naar jouw eigen smaak maken. Dus je mag wanden `sausen` of (opnieuw) behangen. Houdt er wel rekening dat wanneer je ooit besluit de woning te verlaten, je deze in de oorspronkelijke staat moet terugbrengen.

Het is niet toegestaan om te boren in tegelwerk (badkamer, toilet, keuken) en de ruwe wanden, kolommen en vloeren.

Mag ik zonwering bevestigen aan de buitenkant van de gevel?

Het plaatsen van zonwering mag enkel na goedkeuring van de vastgoedmanager. Zij kunnen je informeren over de juiste uitvoering en kleur.

Zijn er bij de opstelplaats scootmobielen en de buitenberging oplaadpunten voor elektrische scooters/fietsers?

Ter plaatse van de opstelplaats scootmobielen (3e verdieping naast kantoor James) worden er elektrische aansluitpunten gemaakt. In totaal 5 stuks.

In de bergingen van de woningen worden geen wandcontactdozen aangebracht. De bergingen zitten namelijk op de algemene meter. Bewoners dienen de accu van hun fiets mee te nemen naar de woningen om deze op te laden.